Pozastavení živnosti krok za krokem: Kompletní návod pro podnikatele
- Co znamená pozastavení živnosti
- Důvody k pozastavení živnostenského oprávnění
- Maximální doba pozastavení živnosti
- Kde podat žádost o pozastavení
- Potřebné dokumenty k pozastavení živnosti
- Poplatky za pozastavení živnostenského oprávnění
- Povinnosti během pozastavené živnosti
- Jak obnovit pozastavenou živnost
- Sociální a zdravotní pojištění při pozastavení
- Daňové povinnosti během pozastavení živnosti
Co znamená pozastavení živnosti
Když potřebujete dát své podnikání na chvíli pauzu, pozastavení živnosti je skvělá možnost. Jde vlastně o takový oddechový čas, během kterého můžete řešit jiné životní priority, aniž byste museli živnost úplně rušit.
Představte si to jako dočasné zavření krámku - nemůžete sice prodávat, ale máte jistotu, že až budete připraveni, můžete zase otevřít. Během této doby nemusíte platit zálohy na sociálku a zdravotní jako OSVČ, což vám může výrazně ulevit od měsíčních výdajů.
Doba pozastavení je jen na vás - můžete si dát pauzu na pár měsíců třeba kvůli narození miminka, nebo klidně na několik let, když se rozhodnete vyjet do zahraničí. Prostě si to přizpůsobíte svým potřebám.
Je fajn vědět, že i když máte živnost na pauze, pořád jste vedení v živnostenském rejstříku. Musíte ale dokončit rozjeté zakázky a vyrovnat všechny účty. Nemůžete jen tak zmizet a nechat všechno plavat.
Důvodů k pozastavení může být spousta. Třeba když máte sezónní práci a přes zimu není co dělat. Nebo když potřebujete zrekonstruovat dílnu. Případně když se musíte postarat o nemocného člena rodiny. Hlavní je, že se kdykoliv můžete vrátit - stačí zajít na živnostenský úřad a zase jedete dál.
I během pauzy si ale schovávejte všechny důležité papíry a doklady. Berňák se může ozvat kdykoliv a bude chtít vidět dokumenty z doby, kdy jste ještě podnikali. Taky nezapomeňte podat daňové přiznání za období před pozastavením - to je povinnost, která nezmizí.
Důvody k pozastavení živnostenského oprávnění
Život podnikatele není vždycky procházka růžovou zahradou. Každý z nás se může dostat do situace, kdy potřebuje své podnikání na chvíli pozastavit. Ať už vás skolí nemoc, čekáte přírůstek do rodiny, nebo prostě potřebujete změnu, není na tom nic špatného.
Představte si, že vás po letech tvrdé práce dostihnou zdravotní problémy. Místo abyste museli živnost úplně rušit, stačí ji jednoduše pozastavit. Stejně tak, když se stanete čerstvým rodičem - kdo by chtěl řešit účetnictví, když se může mazlit s miminkem?
Sezónní výkyvy dokážou pořádně zamíchat kartami. Provozujete třeba zmrzlinárnu nebo stavební firmu? Není ostuda v zimě podnikání přibrzdit. Proč se trápit s náklady, když business stejně nepoběží naplno?
Život píše různé příběhy. Možná vám nabídnou super práci, o které jste vždycky snili, ale nechcete se úplně vzdát svého podnikání. Pozastavení živnosti je jako pojistka pro budoucnost - nikdy nevíte, kdy se budete chtít vrátit na volnou nohu.
Osobní život někdy prostě musí mít přednost. Ať už se staráte o nemocného rodiče, toužíte po studiu v zahraničí nebo se stěhujete, není důvod si komplikovat život udržováním aktivní živnosti.
Rekonstruujete provozovnu? Modernizujete vybavení? I to jsou perfektní důvody pro dočasnou pauzu. Není nic horšího než platit všechny povinné odvody, když stejně nemůžete normálně fungovat.
A víte, co je na tom všem nejlepší? Nemusíte nikomu vysvětlovat proč. Prostě přijdete na úřad a živnost pozastavíte. Minimálně na půl roku, ale klidně i déle - je to jen na vás.
Maximální doba pozastavení živnosti
Možná právě přemýšlíte o pozastavení své živnosti a nejste si jisti, na jak dlouho to udělat. Dobrou zprávou je, že zákon vám dává naprostou volnost - můžete si vybrat jakoukoliv dobu, klidně i několik let. Jediné, co musíte dodržet, je minimální doba jednoho měsíce.
Znám spoustu podnikatelů, kteří pozastavili živnost třeba na dobu mateřské. Petra si například nechala živnost pozastavenou tři roky, než její mladší dcera nastoupila do školky. Jiní zase přerušují podnikání kvůli práci v zahraničí nebo když si najdou hlavní pracovní poměr.
Na co si ale dát opravdu pozor? Během pozastavení nesmíte podnikat - to znamená žádné faktury, žádné dodělávání rozdělané práce. Všechno musí být vyřízené před tím, než živnost pozastavíte. A nezapomeňte na zdravotní pojištění - to musíte platit dál, jen jiným způsobem.
Máte taky možnost své rozhodnutí kdykoliv změnit. Chcete začít podnikat dřív, než jste původně plánovali? Žádný problém, stačí zajít na úřad. Jen počítejte s tím, že za změnu zaplatíte správní poplatek. Proto je lepší si délku pozastavení dobře rozmyslet hned na začátku.
Mezi jednotlivými pozastaveními musíte ale aktivně podnikat - nejde jen střídat období pozastavení. Je to jako s odpočinkem - aby měl smysl, musíte mezi tím také něco dělat. A pamatujte, že během pozastavení se nemůžete prezentovat jako aktivní podnikatel.
Celý proces je vlastně docela jednoduchý a flexibilní. Ať už potřebujete pauzu na pár měsíců nebo několik let, systém vám to umožní. Hlavně si to dobře naplánujte a promyslete všechny souvislosti.
Pozastavit živnost není konec, ale příležitost k novému začátku. Každý podnikatel má právo na pauzu, aby mohl nabrat nový dech a vrátit se silnější než kdy předtím.
Radmila Procházková
Kde podat žádost o pozastavení
Jak na pozastavení živnosti? Je to jednodušší, než si myslíte! Stačí zajít na kterýkoliv živnostenský úřad v republice - nemusíte se vázat na místo svého bydliště. Najdete je běžně na městských úřadech, kde vám ochotně pomohou.
Způsob pozastavení živnosti | Doba vyřízení | Poplatek | Nutné doklady |
---|---|---|---|
Osobně na živnostenském úřadě | Na počkání | 100 Kč | Občanský průkaz |
Přes Czech POINT | Na počkání | 100 Kč | Občanský průkaz |
Datovou schránkou | 1-3 dny | Zdarma | Elektronický podpis |
Nechce se vám čekat ve frontách? Vyřiďte to z pohodlí domova přes datovku nebo Czech POINT. Když už se ale rozhodnete pro osobní návštěvu, doporučuju si zavolat předem a domluvit si čas - ušetříte si zbytečné čekání v chodbě úřadu.
Nezapomeňte si vzít občanku - bez ní to nepůjde. Posílá za vás někoho jiného? Musí mít plnou moc s úředním ověřením. Formulář seženete přímo na úřadě nebo si ho můžete stáhnout z webu ministerstva.
Víte, že živnost můžete pozastavit i zpětně? Ale pozor, maximálně tři dny dozadu. Potřebujete delší období? Budete muset doložit pořádný důvod. Nebojte, úředníci to většinou zvládnou vyřídit na počkání, i když ze zákona mají až 5 dní.
Datovka je super pomocník - můžete všechno poslat, i když už je úřad zavřený. A nemusíte nic podepisovat elektronickým podpisem, datovka sama o sobě stačí.
Další šikovná možnost je Czech POINT - najdete ho skoro všude, třeba na poště nebo obecním úřadě. Pracovníci vám se vším pomůžou, jen počítejte s tím, že si za službu připlatíte. Každé pracoviště má svoje ceny, tak se radši předem zeptejte.
Potřebné dokumenty k pozastavení živnosti
Chystáte se pozastavit živnost? Pojďme si projít, co všechno k tomu budete doopravdy potřebovat.
Nejdůležitější je jednotný registrační formulář, který seženete na každém živnosťáku nebo si ho můžete v klidu stáhnout z webu. Není to žádná věda, ale dejte si záležet na vyplnění - hlavně nezapomeňte napsat, od kdy do kdy chcete mít pausu.
Samozřejmě si vezměte občanku nebo pas - bez toho se nikam nedostanete. Kdybyste náhodou nemohli přijít osobně a posílali někoho jiného, musíte mu dát plnou moc s ověřeným podpisem.
Podnikáte v pronájmu? Super, hoďte do složky i kopii nájemní smlouvy. A i když to není povinné, docela se hodí mít potvrzení o bezdlužnosti od finančáku a sociálky - člověk nikdy neví, kdy se to bude hodit.
Máte zaměstnance? Pak je potřeba mít papíry o tom, co s nimi bude dál. A nezapomeňte dát vědět pojišťovně a sociálce, že měníte status - tohle je důležité, ať pak nemáte zbytečné problémy.
Plátci DPH to mají o něco složitější - budete potřebovat daňové přiznání za poslední období. A jestli máte řemeslnou nebo vázanou živnost, není od věci mít při ruce papíry o kvalifikaci, i když to přímo nepotřebujete.
Všechno to zní jako hodně papírování, co? Ale když to uděláte pořádně napoprvé, ušetříte si spoustu běhání. Radši si to dvakrát zkontrolujte, ať nemusíte na úřad běhat zbytečně několikrát. A když si nebudete jistí, klidně se zeptejte na úřadě - jsou tam od toho, aby vám pomohli.
Poplatky za pozastavení živnostenského oprávnění
Přemýšlíte o pozastavení živnosti? Není to tak složité, jak se může zdát. Za základní pozastavení zaplatíte stokorunu, což je vlastně docela přijatelná částka. Jenže pozor - máte-li třeba truhlařinu a k tomu ještě účetnictví, připravte si dvě stovky, protože každá živnost se platí zvlášť.
Když zajdete na Czech POINT v místní trafice nebo na poště, počítejte s tím, že si připlatíte ještě nějakou tu korunu za zpracování. Většinou je to tak třicet až padesát korun navíc. Nejlevněji vyjdete s datovkou - tam platíte jen ten základní poplatek.
Možná si říkáte, že pozastavením živnosti se zbavíte všech povinností. Tak to bohužel není - sociálka a zdravotní pojišťovna s vámi dál počítají. Co s tím? Můžete zajít na pracák, nebo si domluvit splátkový kalendář. Však to znáte - úředníci jsou dnes už celkem vstřícní a určitě najdete společnou řeč.
Živnost můžete mít pozastavenou klidně i několik let, zákon vám v tom nebrání. Jen nezapomeňte, že když budete chtít prodloužit původně plánovanou dobu nebo živnost obnovit dřív, zase sáhnete do kapsy pro stokorunu.
Jestli víte, že delší dobu podnikat nebudete, možná je lepší živnost rovnou zrušit. I za to dáte stovku, ale aspoň nebudete každou chvíli řešit prodlužování. Plus budete mít jasno v tom, co a jak s úřady - při pozastavení to může být někdy trochu zamotané.
Než se rozhodnete, spočítejte si všechno pořádně. Kromě poplatků možná budete potřebovat pomoct od účetní nebo daňového poradce, a to už něco stojí. Každá koruna se počítá, že?
Povinnosti během pozastavené živnosti
Pozastavení živnosti není jen tak - pojďme si projít, co všechno musíte mít na paměti. I když dočasně přestanete podnikat, některé povinnosti vám zůstanou. Je to jako když si dáte pauzu v práci - určité věci prostě musíte řešit dál.
Zdravotní pojišťovna je první v řadě. Do osmi dnů jim musíte dát vědět, že přerušujete. A pozor - pokud nejste zaměstnaní nebo za vás neplatí pojištění stát, budete muset platit jako osoba bez příjmu, což je 13,5 % z minimální mzdy. To není málo, co?
U sociálky je to trochu jednodušší. Zálohy na důchodové pojištění platit nemusíte, ale nezapomeňte jim to oznámit. Jasně, papírování nikdo nemá rád, ale tohle je důležité. A když jste předtím platili zálohy, budete muset po roce předložit přehled příjmů a výdajů za dobu, kdy jste podnikali.
S daněmi je to podobné - přiznání podáváte jen za měsíce aktivního podnikání. Když máte živnost pozastavenou celý rok a nemáte jiné příjmy, nemusíte řešit vůbec nic. To zní fajn, že?
Všechny doklady si ale schovejte aspoň deset let. To není jen tak pro nic za nic - nikdy nevíte, kdy se můžou hodit. A během pauzy samozřejmě nemůžete podnikat ani fakturovat - to dává smysl, ne?
Myslíte na své klienty? Určitě jim dejte vědět dopředu. Dokončete rozdělanou práci, vyřešte smlouvy. Dlouhodobé kontrakty potřebují zvláštní péči - buď je upravte, nebo ukončete. Nikdo nemá rád překvapení na poslední chvíli.
A co zaměstnanci? Tady to chce pečlivé plánování. Buď jim musíte najít jinou práci ve firmě (pokud máte více živností), nebo se s nimi rozloučit podle zákoníku práce. Hlavně nezapomeňte na výplaty a všechny odvody - to je základ.
Jak obnovit pozastavenou živnost
Pokud jste se rozhodli obnovit svou pozastavenou živnost, je důležité postupovat podle stanovených pravidel a dodržet všechny zákonné povinnosti. Obnova pozastavené živnosti je možná kdykoliv během pozastavení, není tedy nutné čekat na původně plánovaný termín ukončení přerušení. Celý proces začíná návštěvou živnostenského úřadu, kde podáte oznámení o pokračování v provozování živnosti. Toto oznámení můžete podat osobně, prostřednictvím zmocněné osoby, poštou nebo elektronicky přes datovou schránku.
Při obnovení živnosti je nutné zaplatit správní poplatek ve výši 100 Kč. K samotnému oznámení budete potřebovat občanský průkaz a živnostenský list nebo výpis z živnostenského rejstříku. Pokud se rozhodnete využít služeb zmocněné osoby, nezapomeňte připravit úředně ověřenou plnou moc.
Po obnovení živnosti je nezbytné informovat další instituce. Do osmi dnů od obnovení činnosti se musíte přihlásit na správě sociálního zabezpečení, kde začnete opět platit zálohy na sociální pojištění. Stejná lhůta platí i pro oznámení zdravotní pojišťovně. Výše záloh na zdravotní a sociální pojištění se vypočítá podle posledního přehledu o příjmech a výdajích, který jste podali před pozastavením živnosti.
Finanční úřad bude o obnovení vaší živnosti informován automaticky prostřednictvím živnostenského úřadu. Přesto je vhodné si tuto skutečnost osobně ověřit. Po obnovení živnosti musíte začít vést daňovou evidenci nebo účetnictví, podle toho, jakou formu evidence jste měli před pozastavením. Také je nutné znovu začít vystavovat faktury a další účetní doklady.
V případě, že jste během pozastavení živnosti pracovali v zaměstnaneckém poměru, je důležité zvážit, zda můžete vykonávat samostatnou výdělečnou činnost současně se zaměstnáním. Některé pracovní smlouvy mohou obsahovat konkurenční doložky nebo jiná omezení. Před obnovením živnosti je proto vhodné prostudovat pracovní smlouvu a případně konzultovat situaci se zaměstnavatelem.
Po obnovení živnosti nezapomeňte aktualizovat své kontaktní údaje u všech obchodních partnerů a na všech online platformách, kde působíte. Je také vhodné informovat své bývalé klienty o znovuotevření podnikání. Pokud máte webové stránky nebo e-shop, je třeba je znovu aktivovat a aktualizovat. V případě, že jste před pozastavením živnosti měli zaměstnance, je nutné se znovu zaregistrovat jako zaměstnavatel na příslušných úřadech.
Důležité je také zkontrolovat platnost všech potřebných certifikátů, oprávnění a pojištění, které jsou pro vaše podnikání nezbytné. Některé z nich mohly během doby pozastavení živnosti vypršet a bude potřeba je obnovit. Pamatujte také na to, že po obnovení živnosti musíte začít platit zálohy na daň z příjmů, pokud vám byla tato povinnost stanovena před pozastavením.
Sociální a zdravotní pojištění při pozastavení
V průběhu pozastavení živnosti je třeba věnovat zvláštní pozornost záležitostem týkajícím se sociálního a zdravotního pojištění. Při pozastavení živnosti nemáte povinnost platit zálohy na sociální pojištění, ale je důležité si uvědomit několik klíčových aspektů. Okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) musíte tuto skutečnost oznámit do osmého dne následujícího kalendářního měsíce po měsíci, ve kterém jste živnost pozastavili. Pokud jste platili zálohy na důchodové pojištění, tyto platby můžete přerušit.
Situace u zdravotního pojištění je poněkud odlišná. I během pozastavení živnosti musíte být zdravotně pojištěni, protože zdravotní pojištění je ze zákona povinné pro všechny občany České republiky. Máte několik možností, jak tuto situaci řešit. Můžete se buď přihlásit na úřad práce jako uchazeč o zaměstnání, kdy za vás zdravotní pojištění hradí stát, nebo se můžete stát osobou bez zdanitelných příjmů. V druhém případě si musíte zdravotní pojištění platit sami, a to v minimální výši stanovené zákonem, která v současnosti činí 2352 Kč měsíčně.
Je zásadní nezapomenout na to, že zdravotní pojišťovně musíte změnu svého statusu nahlásit do osmi dnů od pozastavení živnosti. Pokud tak neučiníte, vystavujete se riziku penále a dalších sankcí. Při komunikaci se zdravotní pojišťovnou je vhodné si nechat potvrdit převzetí oznámení o změně, abyste měli doklad pro případnou budoucí kontrolu.
V případě, že během pozastavení živnosti začnete pracovat na základě pracovní smlouvy, stáváte se zaměstnancem a odvody na sociální i zdravotní pojištění za vás bude odvádět zaměstnavatel. Tuto skutečnost je opět nutné nahlásit příslušným institucím. Pokud byste během pozastavení živnosti chtěli vykonávat práci na dohodu o provedení práce s měsíční odměnou do 10 000 Kč, nemusíte z této činnosti odvádět sociální ani zdravotní pojištění.
Je také důležité myslet na to, že doba pozastavení živnosti se může projevit na výši budoucího důchodu, protože během této doby obvykle nevzniká účast na důchodovém pojištění. Můžete se však rozhodnout pro dobrovolné důchodové pojištění, které vám umožní i nadále získávat dobu pojištění pro nárok na důchod. Toto pojištění je však třeba hradit samostatně a jeho minimální měsíční výše je stanovena zákonem.
Po obnovení živnosti je nutné opět začít platit zálohy na sociální pojištění, a to od měsíce, ve kterém byla živnost znovu zahájena. Výše záloh se určí podle posledního přehledu o příjmech a výdajích, který jste podali před pozastavením živnosti. U zdravotního pojištění platí obdobný postup, je třeba začít platit zálohy od měsíce obnovení činnosti.
Daňové povinnosti během pozastavení živnosti
Během pozastavení živnosti je nezbytné nadále plnit určité daňové povinnosti, i když podnikatelská činnost dočasně neprobíhá. Pozastavení živnosti neznamená automatické zrušení daňových povinností, proto je důležité této oblasti věnovat náležitou pozornost. Podnikatel musí i nadále komunikovat s finančním úřadem a dalšími institucemi.
V období pozastavení živnosti je podnikatel stále povinen podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, a to i v případě, že během pozastavení živnosti neměl žádné příjmy z podnikání. Pokud během kalendářního roku před pozastavením živnosti dosáhl nějakých příjmů z podnikatelské činnosti, musí je v daňovém přiznání uvést. Termín pro podání daňového přiznání zůstává standardně do 1. dubna následujícího roku, případně do 1. července, pokud přiznání zpracovává daňový poradce.
Co se týče DPH, situace závisí na tom, zda je podnikatel plátcem DPH či nikoliv. Pokud je podnikatel plátcem DPH, může během pozastavení živnosti požádat o zrušení registrace k DPH. Finanční úřad však není povinen této žádosti vyhovět a posuzuje každý případ individuálně. V případě, že registrace k DPH zůstává aktivní, je podnikatel povinen i nadále podávat pravidelná daňová přiznání k DPH, a to i v případě nulových hodnot.
Důležitou oblastí jsou také zálohy na daň z příjmů. Podnikatel může během pozastavení živnosti požádat finanční úřad o snížení nebo zrušení záloh na daň z příjmů. Tuto žádost je vhodné podat co nejdříve po pozastavení živnosti, aby se předešlo zbytečným platbám. Finanční úřad obvykle takovým žádostem vyhoví, pokud je pozastavení živnosti řádně doloženo.
V souvislosti se zdravotním a sociálním pojištěním je situace následující: Během pozastavení živnosti není podnikatel považován za OSVČ pro účely zdravotního a sociálního pojištění. To znamená, že nemusí platit zálohy na toto pojištění. Je však nutné tuto skutečnost oznámit příslušné zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení, ideálně do osmi dnů od pozastavení živnosti.
Podnikatel by měl také myslet na to, že i během pozastavení živnosti musí uchovávat veškerou účetní a daňovou dokumentaci z předchozího podnikání. Zákonné lhůty pro archivaci dokladů platí i v době pozastavení živnosti. Je také vhodné ponechat si aktivní datovou schránku pro případnou komunikaci s úřady.
V případě, že podnikatel plánuje živnost pozastavit na delší dobu, je doporučeno konzultovat konkrétní situaci s daňovým poradcem nebo účetním. Ti mohou pomoci optimalizovat daňové povinnosti a zajistit, aby byly splněny všechny zákonné požadavky. Zároveň mohou poskytnout cenné rady ohledně případného budoucího obnovení živnosti a souvisejících daňových aspektů.
Publikováno: 22. 04. 2025
Kategorie: Finance